Opolitiskt: Tillbaka på bussen

måndag 19 april 2010 ·

Jahap då var jag tillbaka i länstrafikens armar. Gratismånaden hos SJ är slut och min fru har kommit på fötter efter vårt tredje barn så att hon kan lämna de två större på dagis.

Jag gillar verkligen att åka buss. Man vet t.ex. att om bussen råkar bli några minuter försenad så väntar anslutningsbussen. En gång brann motorn på bussen så man var en halvtimme sen med en utbytesbuss, inga problem, anslutsningsbussen väntade. På SJ så väntar man förstås aldrig. Det skulle ju blir jordskredseffekter om tåg började vänta någon minut eller två på anslutande passagerare. Det är ju inte SJ fel utan banverket och de politiker som hellre bygger ringvägar runt Stockholm än bygger fler spår.

Sen är ju det betydligt trevligare miljö utanför bussen, och inuti bussen (med plats att sitta och avstressade människor)

Den enda egentliga nackdelen är att mobilt internet ute på den sörmländska landsbygden är något man bara hört ryktas om. Det kommer och går lite då och då. Så om man vill läsa tidningen eller publicera på bloggen så får man vara alert när modemet blinkar blått.

2 kommentarer:

Mats Werner sa...
19 april 2010 08:57  

Betr. "bygger fler spår", så är det väl ändå inte så att viljan till att bygga sådana har saknats! Det är väl snarare problemtaiken kring den eländiga getingmidjans omgivningar som ställt till det.

Istället bör man ju fråga FÖR DET FÖRSTA: varför inte Svealandsbanan någonstans söder om Slussen mötte T-banesystemet! Varför idiotin med Flemingsberg som kostade multum? FÖR DET ANDRA: varför måste SJ nödvändigtvis köra alla tåg till Centralen? Varför kan inte t.ex. just Svealandsbanans tåg (i rusningstrafik) ha sin slutstation på Stockholms Södra? Där man idag inte ens stannar men där T-banesystemet finns i nårheten och pendeltåg tvärsöver perrongen?

Dag Bremberg sa...
20 april 2010 23:48  

Mats skrev: "Varför kan inte t.ex. just Svealandsbanans tåg (i rusningstrafik) ha sin slutstation på Stockholms Södra?"

Ja, om du tänker efter en liten stund så inser du säkert att i så fall skulle en stor del av pendlarna fr Mariefred, Strängnäs samt Nykvarn och E-tuna tvingas flytta eller åka bil. Väldigt få jobbar i närheten av Sthlm Södra.

Flest träffar senaste månaden