Personligt: Förmågan att ta på sig för mycket...

måndag 12 april 2010 ·

...inte kläder alltså, jag tar normalt på mig mindre än vad man egentligen skulle behöva... förutom idag då jag på väg till DS-möte skumpade fram på småvägarna mellan Nyköping och Flen i en buss som inte kunde stänga av elementen, hade behövt badbyxor.

Jag har en kuslig förmåga att acceptera uppdrag när ingen annan vill, med någon sorts förhoppning att om jag faktiskt gör ett dåligt jobb så blir jag utbytt. Det händer ju liksom inte tillräckligt ofta (ingen falsk blygsamhet här inte ;-)

Förra veckan lyckades jag krångla mig ur ett uppdrag med hedern i behåll...nästan. Förra året var jag ordförande i vår halvt döende ST-sektion på jobbet (Länsstyrelsen i Södermanland). Efter vårt konstituerande möte är jag inte det. Det var egentligen hemskt illa av mig (som mötesordf.). Jag misstänkte att mina kollegor i styrelsen inte riktigt hängde med i svängarna när vi körde på en ordförandelös styrelse, men det blev ju bra för mig, ett ansvarsområde mindre att ha dåligt samvete över ;-)
Det kommer bli en intressant diskussion när protokollet kommer eftersom det är en majoritet av ledamöterna i vår (bokstavligen) minimala styrelse som jag misstänker missade ordförandefrågan, inkl sekreteraren. Men jag litar på att vi som var alerta kan få till en protokollsändring vid behov.

Snabbt som attan så kompenserade jag detta med att bli nominerad till (och förstås acceptera) en ersättarplats i STs avdelningsstyrelse istället. Man kan väl diskutera skillnad i ansvarstyngd mellan att vara ledamot i sektionens treplustvåpersonersstyrelse mot ordförande i den eller att var ersättare i avdelningen, men... ergh!... MEN!

För att byta ämne så fick jag just (kl halv tio, på tåget hem från Flen via Eskilstuna) veta att alla tre barnen sovit fyra timmar efter lunch och att de höll full fart fortfarande. Så stackars jag som gick upp kl 05 ska alltså lägga dem när jag kommer hem kl 22:45... yey! Hipphipphurra! … men det är ju inte utan att jag blir lite glad över att få träffa dem. Kommer hem lite sent i morgon också så jag skulle kunnat lyckas missa vår dotters vakna timmar från söndag kväll till onsdag eftermiddag, utan att vara bortrest.

Som ni kanske misstänker av detta nära på fylleinlägg så är jag rätt trött nu. Att jag fick hålla koll på ändringarna i landstingspolitiska programmet under DS-mötet gjorde att jag inte somnade, men nu är jag desto tröttare. Kombinationen av att jag inte ätit middag (mitt eget fel och det fanns frukt på DS-mötet) utan chokladkaka istället gör mig aningens speedad ;-)

I morgon är det perso-nal/itets-utvecklingsdag för miljöenheten. Vi ska lära oss att kommunicera med varandra...Miljöskydd (som jag tillhör), Miljöanalys och Förorenad mark har rätt vattentäta skott i mellan, jag har mer gemensamt med Beredskapsfunktionen på Samhällsenheten än de andra grupperna på min egen enhet. Undra om jag kommer kunna hålla mig vaken. Jag hoppas jag inte behöver tänka för mycket, det lär vara grötvarning i hjärnan.

Detta inlägg var bara för att jag måste ha något att roa mig med under resa som inte kräver lika mycket som att jobba (med länsstyrelse-ärenden som jag alltid har minst ett i väskan). Nu är jag nog klar med svamlet... sjugo minuter till E-tuna... och ingen internetkoppling... vad ska jag göra nu? Kan inte ens publicera detta inlägg.

Ahh..passerar en massa lampor... undra var jag är? Eskilstuna redan? Internetuppkopplingen kom igång iallafall...

2 kommentarer:

lasse p sa...
13 april 2010 19:57  
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lasse p sa...
13 april 2010 20:09  

David, om du mot förmodan skulle undra över vem som skrev den borttagna kommentaren så var det jag. Det var så bemängt med skrivfel... Här kommer en rättad, ja i a f vad det gäller stavning, variant:
Fan va sne jag blir! Trött är jag, hungrig också och så kom jag inte ihåg mitt lösenord här och när jag hade skickat iväg för att få ett nytt så var min kommentar här försvunnen! En kortvariant då:
Känner igen problemet David. Försök, när du känner minsta osäkerhet/tveksamhet, att inte svara direkt. Säg att du måste fundera på det och du återkommer imorgon eller inom ett par dagar. Då får du tid att fundera vad uppdraget el uppgiften egentligen skulle innebära och om du kommer fram till ett nej har du också tid att formulera ett bra motiv till det. Och du som förutom dina tusen uppdrag är småbarnsförälder till inte mindre än tre barn, har dessutom har långa arbetsresor, borde inte, ska inte ha dåligt samvete om du tackar nej. Ta vara på småbarnstiden! Den kan ta aldrig ta igen. Det kan du däremot göra med t ex olika fackliga eller politiska uppdrag! När du motiverar när nästa gång tackar nej till något är jag fullständigt säker på att det kommer att få full acceptans hos den/de du tackar nej till!
Ses på torsdagskväll - för till det mötet tackar du väl inte nej!?!

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg