Bojkott och oheliga allianser är inte rätt metod

måndag 17 maj 2010 ·

Jag tillhör de 14% som svarade att jag inte kan tänka mig att formera en blocköverskridande allians med det specifika syftet att utestänga SD.

Det finns inte mycket hos SDs politik som jag köper (inte heller hos C och Fp). Jag ser de idéer som SD står för som ett hot mot det solidariska och öppna land som jag i nationalistisk yra sätter främst i världen på alla områden (oavsett om det är sant längre eller inte). Med invandrad fru, och därmed per definition andra generationens invandrare till barn, ser jag SDs politik som ett personligt hot mot mig och min familj.

Det är dock inte SD som parti jag vänder mig mot. Jag är för en öppen demokrati där alla vågar stå för sina åsikter. Att folk vågar stå för SDs tokiga idéer ser jag inte som ett hot mot samhället. Problemet är ju åsikterna i sig, oavsett om det är företrädare för Fp, C, Spi eller SD som framför dem.

Att ha SD i vågmästarposition innebär bara ett irritationsmoment som innebär att högern även i minoritet ibland får igenom sina förslag. Jag kan inte se att vi någonsin aktivt skulle samarbeta med SD för att förhindra högerns förslag. Men å andra sidan skulle jag inte acceptera högerpolitik i mitt namn (genom en ohelig allians med högern) bara för att förhindra att SD får vara med att bestämma när de ibland röstar igenom högern förslag.

Vi har en parlamentarisk demokrati. Även om jag kan tänka mig mer direktdemokrati så är en förutsättning för medborgerlig acceptans att vi lever enligt de ”lagar” som vi satt upp. Det gynnar inte demokratin om vi till vänster samarbetar med högern om det enda syftet är att göra SD till demokratin martyrer.

Det känns ju trevligt att min partikollega i Gnesta uttalar sig i liknande riktning.

Oavsett vad högern företrädare brukar yla om så är det nog bland oss som står till vänster där förståelsen för att demokratin måste vara absolut för att ge utrymme ut åsikter (till vänster (och höger)) är som störst. Vi har ju också sett våra egna ideal förstörda och korrumperade i stater där man genom odemokratiska medel försökt skapa det som vi ser som det som egentligen är det mest demokratiska av samhällen, med oftast förskräckliga resultat.

10 kommentarer:

Mats Werner sa...
17 maj 2010 10:09  

Delar helt Din uppfattning när det gäller SD. Svarade också på någon enkät om detta och min uppfattning är att jag inte kan se en situation där mitt parti skulle kunna samarbeta med SD. Det är ett exkluderande parti, mitt är ett inkluderande.
Men också SD är en del av vår fria demokratiska situation som vi ju får lov att förhålla oss till. Vi kan alltså aldrig i längden genom oheliga allianser stänga vare sig SD eller något annat parti ute från "maktens korridorer" om de någon gång (bevare oss) skulle nå dit.
Men vi ska bekämpa deras argument precis som vi gör med andra motståndare.

Dag Bremberg sa...
17 maj 2010 13:40  

Frågeställningen är delvis förlegad. Blockpolitiken på riksplanet har övergetts i många kommuner.
Det handlar inte nu om vänster eller högre i vår kommunala ankdamm.
Det som främst krävs är mod att driva förnyelse av den politiska apparaten. De traditionella partierna har så svårt för förnyelse och det är en av orsakerna till att SD vinner stöd.
MFP kommer att verka för nytänkande och öppenhet.

David sa...
17 maj 2010 15:53  

Blockpolitiken är en naturlig förekomst då man hade en tydlig delning i mitten mellan de som var högermitt och vänstermitt. Nu syns inte den skillnaden längre, utan alla (utom möjligtvis vi och kanske mp) på nationellt plan säger samma saker med aningens olika betoning (till SDs fördel). Att man kopierar varandras politik ger mer stöd till SD än vad blockpolitiken medför. Som vi skrev på våra SP-affischer... Att (V)älja högerns idéer är inte förnyelse.

Lokalt är blockpolitiken inte en företeelse då de enda som står till vänster om mitten är vi och några partipiskade sossar. Mp i Strängnäs framstår mer som gröna än vänster. Det finns ingen naturlig avgränsning i mitten.

Dag Bremberg sa...
18 maj 2010 00:31  

Bra att du medger det öppet, David!
Då handlar det inte i vårt fullmäktige om "vi och dom". Då bör vi agera öppet, konstruktivt och pragmatiskt. (Det har du f ö oftast gjort.)
Om sen de goda förslagen stöds av M, KD, S eller V spelar ju mindre roll.
Nr 1 är att riva ner den gamla Grönköpingskulturen.

Jan Lahti sa...
18 maj 2010 02:18  

Problemet är nog inte om SD kommer in eller inte, problemet är om deras idéer får fotfästelse. Om man tittar rent empiriskt är det en rad reformer - vilka gamla Ny Demokrati stod för - som implementerats av socialdemokratiska regeringar. Sedan SD fick sitt genombrott - 2002 - har man immiterat en rad av deras program. Fokus har hamnat på huruvida invandring/flyktingmottagning är LÖNSAM eller ej, inte om människovärde. Det mest vidriga exemplet på detta är väl Göran Perssons tal om "social turism" samt den närmast rasistiska högskolereformen som implementeras om ett år, där medborgare från länder utanför EES-området tvingas betala för att bedriva studier; "icke-västerländska" invandrare blir därigenom diskriminerade, vilket kan jämföras med SD:s invandrarpolitik, där man talar om totalstopp för "icke-västerländska" invandrare. På sikt kommer vi - om vi ska utgå från ett utilitaristiskt perspektiv (vilket är det gängse synsättet från de flesta politiker) - att gå miste om en rad kompetenta doktorander; många internationella studenter väljer nämligen att sedermera doktorera efter avklarad masterexamen.

Sahlin, Ohly, Wetterstrand och Eriksson har här ett ansvar att riva upp denna xenofoba och akademikerfientliga reform!

//Jan Lahti, Statsvetare.

Anonym sa...
18 maj 2010 02:20  

Slutsats: Ju större främlingsfientliga partier blir, desto mer främlingsfientliga blir etablissemanget. Detta har såväl professor Ulf Lindström (statsvetenskap) som professor Masoud Kamali (socialt arbete) kommit fram till.

Jan Lahti sa...
18 maj 2010 02:23  

Slutsats: Ju större främlingsfientliga partier blir, desto mer främlingsfientlig retorik från etablerade partier (man vill ju röstmaximera).

MrPerfect72 sa...
23 maj 2010 09:16  

Bra rubrik.
Om du vill ha mer inslag av direktdemokrati rekommenderar jag Aktiv Demokrati.
MVH
MrPerfect72
Medlem av www.aktivdemokrati.se

Marie-Louise F M sa...
3 juni 2010 21:59  

Hej David!
Bra att du tar upp frågan om SD! Idag hade vi öppet hus på landstingskansliet. Alla partier var representerade som sitter i landstingsfullmäktige.
En man kom fram till mig och undrade varför inte SD var där, det var ju många av hans kompisar som skulle rösta på dem...
Jag svarade givetvis att de inte är representerade i landstingsfullmäktige.
Jag och några till tyckte att det var obehagligt. Jag sa att jag har finsk bakgrund och då sa han "Ja, dom kan vi acceptera"
Hur kan man tycka att det är OK att göra skillnad på oss människor???
/Marie-Louise

MrPerfect72 sa...
4 juni 2010 11:37  

Bla bla direktdemokrati bla bla.
Sesaa! Sluta snacka och saett fart daa om du menar det! Eller aer du som alla andra politiker en feg passiv stackare?
Visa vem du aer!
MVH
MrPerfect72
Medlem av www.aktivdemokrati.se

Flest träffar senaste månaden