Var jag socialdemokrat skulle jag vara väldigt fundersam...

fredag 14 maj 2010 ·

Vem är det som styr i Strängnäs? Hur sjutton kan socialdemokratiska politiker och kompetenta tjänstemän tycka att detta (att varsla 44 barnskötare, för att sedan timanställa dem som vikarier?) är en bra idé?

Vad jag vet har man inget större personalöverskott inom barnomsorgen. Det är inte så att det dräller av personal. Att det däremot finns personal som är fast anställda men utan fast placering är väl inte heller så konstigt (med tanke på hur mycket dagisbaciller som personalen utsätts för). Nu är det ju ledigheter så det är lite svårt att få tag i information utöver tidningen, men jag undrar följande...

1. Lotta (S) har ju sagt att det inte var aktuellt med varsel inom BUN, upprepade gånger. Varför varslar man nu? Gällde Lottas uttalanden bara specifikt grundskolan?

2. Varför diskuterar man införande av en vikariepool? Har man redan fast anställda utan fast placering så har man ju i praktiken en vikariepool. Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet... sen om man har lust att kalla det vikariepool eller bara anställda är ju mer teori.

3. Varför varslar man 44 personer när de flesta, enligt bildningschefen i dagens tidning, kommer behöva vara anställda i höst? Det är ju knappast så att man hinner effektuera något större antal uppsägningar innan hösten. De som har flera års arbetstid har ju också flera månaders uppsägningstid.

4. Vad är det för anställningsregler (som bildningschefen hänvisar till enligt dagens tidning) som gör att man har fler barnskötare än vad man behöver? Det är väl definitionen på arbetsbrist, då finns inga hinder i lag eller förordning för uppsägningar (det skulle ju vara rätt underligt annars).

5. Har man inte förstått att de som har hyfsat modern utbildning i kombination med relativt lång arbetslivserfarenhet som är mest benägna att smälla igen dörren och gå när arbetsgivaren rycker i mattan? Hur många av de barnskötare (och förskollärare) som kommunen önskar behålla (varslade eller inte) kommer att utvärdera sin arbetssituation och byta arbetsgivare?

6. Är socialdemokraterna kommunens minsta eller största parti? Eller är det så att man inte är socialdemokrater längre?

Förhoppningsvis kan jag luska reda på lite svar på frågorna ovan de närmaste dagarna. För just nu känner jag mig aningens förvirrad och en liten bit desillusionerad. (och lite oroad... hur många av de barnskötare som mina barn har kontakt med kommer att sluta/få osäker anställning? Hur blir det med Hannes resurs?)

2 kommentarer:

Mats Werner sa...
14 maj 2010 16:36  

Delar Din förvirring. Jag anar att det är ett gammalt principbeslut från anno dazumal som spökar. Då beslöts nämligen att alla kommunens förskolor skulle bemannas med utbildade förskollärare/pedagoger. Då dög inte längre "barnskötare". Så dessa har hela tiden räknats som "övertaliga".
Dock vet jag också att just detta fåneri varit uppe till diskussion i personalutskott och andra ställen för att få bort det olyckliga principbeslutet. Trodde faktiskt i min enfald att det var klart och löst, men insåg plötsligt att så inte tycks vara fallet. Ser fram emot de svar Du får.

Christer sa...
14 maj 2010 21:43  

Ja David, jag är som du skriver
"Var jag socialdemokrat o.s.v"
Mycket märkligt att läsa i tidningen om sker som vi inte disskuterat, kan bara vara någon/några tjänstemän som agerat.

Flest träffar senaste månaden