Kapitalist-4%, kan den effekten rädda regeringen?

lördag 19 juni 2010 ·

Skop är enligt mig inte ett vidare tillförlitligt opinionsundersökningsföretag. Mitt intryck är att resultaten fladdrar hur som helst för de mindre partierna. De ger dock väldigt stabila resultat för moderaterna. Nu har de också fått med vindkantringen i opinionen.

[Ok, Voronov... om du läser detta så får jag väl erkänna att det börjar se ut som en riktig opinionssvängning med tanke på hur lång tid det är mellan den första som förespådde Moderaternas och S omsvängning och Skops. Vi får väl se när SIFO och Synovate kommer nästa gång. Iofs hade skop med början av moderaternas ökning i förra mätningen, men inte S dipp. Med tanke på att M i skops mätningar tidigare legat stilla som en sten så betyder ökning i två mätningar efter varandra något. Kris/Reinfeldt/Borg-effekt?]

Det som är intressant med mätningen är att Moderaterna äter upp sina allianspartners, speciellt laissez-faire kapitalistiska stureplansbönder och wanna-be-folkliga jönköpingshögern. Om Socialdemokraterna var i samma situation som M skulle även V ligga risigt till (därför gillar jag inte "de rödgröna"-projektet, men det är en annan sak, vad jag tycker om det kan ni se här).

Om Moderaterna äter upp sina allianspartner så vinner vi. Just nu är opinionen enligt skop 40,7 för alliansen mot 46,7 för de rödgröna. Det tråkiga är väl att hela 13,6 % av de röstberättigade stöder partier som enligt skop inte får plats i riksdagen. Jag gråter väl iofs inga tårar över varken C, Kd eller SD... men det känns inte rätt, det är bättre att vinna rent. (Tänk om alliansen får flest röster men pga att C och Kd åker ur så vinner vi (de rödgröna). Det blir väl dödsstöten för blockallianstanken vilket är bra, men det underminerar regeringens mandat).

Om man väljer mellan Kd och M och en röst på Kd riskerar vara förlorad och en anledning till att regeringen förlorar makten... lägger man då rösten på Kd? Det är här som opinionsundersökningarnas påverkan är ytterst olycklig (för demokratin).

Vänsterpartiets väljare kunde luta sig på kamrat-4% och lita på att rösterna inte blev bortkastade. Finns motsvarande för högern? En "kapitalist-4%"... jag är lite skeptisk.

Flest träffar senaste månaden