Rasistiska puckon på nätet…

onsdag 23 juni 2010 ·

Ja! Jag är fullständigt medveten om att de säkert finns en inte oansenlig andel av denna blogs besökare som säger samma sak om mig (inte rasist, men pucko), men jag…

…tycker inte det är ok att gravida 14-åringar avvisas. Det är fan inte ok att flytta dem från den kommun där de är bosatta (där socialt nätverk, mödravårdcentral, skola etc. finns)!

FJORTON ÅR!!! PUCKADE &%¤&! IDIOTER!!

…har förstått att ensamkommande flyktingbarn inte kan agera sk. ”ankare”. Normalt har inte ens deras närmsta släktingar (mamma, pappa, syskon) möjlighet att flytta hit som anhöriginvandring.

…har fattat att Sverige är usla på att dra nytta av den kompetens, initiativförmåga och mod som många av de barnen visat i att överhuvudtaget ta sig hit.

…har fattat att ensamkommande flyktingbarn trots allt lyckas riktigt bra här.

…skäms i djupet av min skäl för de rasistiska puckon som har mage att kalla sig svenskar. Jag är nationalist ut i fingerspetsarna men mitt Sverige är solidaritet och medkänsla, inte bara ett namn att slänga sig med. Till och med ”de nya moderaterna” verkar ju nästan ha fattat det.

I en värld där inte mycket fungerar bra, där barn dör och far illa överallt så kan väl Sverige få vara ett ljus i mörkret. Är det för mycket begärt?

Som statligt anställd och förtroendevald inom ST lider jag också med de handläggare som försöker hitta kryphålen utan att lyckas. Grunden för praxis och lagar skapas när en majoritet väljer att göra på ett visst sätt tills det blir accepterat. Skulle en linjechef avskeda en handläggare som blankvägrar att skriva ett beslut som innebär avvisning av en gravid 14-åring? Om alla handläggarna vägrar? Om skyddsombuden stoppar arbetet pga den allvarliga störning av den psykosociala arbetsmiljön som ett sådant beslut innebär? Hur lever man med sig själv om man som socionom sitter och tvingas skriva ett beslutsförslag som innebär att en gravid flicka avvisas tillbaka till ett liv på gatan i Italien? Vad innebär det i längden för ens mentala hälsa?

Men…

Jag har egentligen ingenting att gå på då jag inte sett beslutsunderlaget, utan bara läst tidningen. Så jag är också ett pucko. Det bryr jag mig iofs inte ett spår om. Den som inte får lite mental hicka av att se rubriken ” 14-årig gravid flicka avvisas från Sverige” är inte en människa jag förstår mig på.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg