Svårt att bilda majoritet i Strängnäs

tisdag 24 augusti 2010 ·

(Japp... är rätt otålig på att se vad enkäten visar i övrigt ;-)

Eskilstunakurirens enkätundersökning ger än så länge ett resultat som stämmer hyfsat väl med min egen omräkning av Svensk väljaropinion till lokala förhållanden. Se tidigare inlägg för beskrivning av hur jag gjorde.

Nu har jag också tagit med och räknat om resultaten i Strängnäs tidnings (Eskilstunakurirens) enkätundersökning. Jag har helt enkelt förutsatt att de som inte bestämt sig kommer rösta som övriga som redan svarat. Det övervärderar de borgerliga eftersom deras väljare tenderar till att svara oftare och vara säkrare på vad de ska rösta på. De partier som inte redovisats i enkäten har fördelats enligt valet 2006 förhållande mellan partier och kommun/riksdag utifrån de kvarvarande antalet svaren i enkäten (det är ju i princip så det brukar vara i valen). Jag har även korrigerat upp Strängnäspartiet lite.

Jag har lite svårt att se att ekurirens rubrik om SD som fjärde största parti stämmer. Det blir liksom för mycket % kvar att fördela på övriga för att SD skulle kunna vara fjärde parti, men å andra sidan så har ju kuriren facit ;-) (och så står det ju "kan vara" i rubriken, lite spänningshöjande?)

Det skulle vara om endast ett av småpartierna har gått väldigt kraftig framåt och ligger strax under M och Fp och de övriga blir under SD, på marginalen.

Det intressanta är att i och med förändringarna i Svensk väljaropinion så är det endast Alliansen med SP, MFP och PP som ger en majoritet med någorlunda marginal i Strängnäs...

Fast å andra sidan ligger inte Rödgröna + Mfp + PP vidare långt efter. Med lite hårt och övertygande arbete så ska det väl inte vara något problem att knapra ett mandat eller två.


1 kommentarer:

David Bergström sa...
25 augusti 2010 00:50  

Mycket intressant val detta.

David Bergström, Piratpartiet.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg