Att leva med ett barn med Downs syndrom: Språkutveckling

söndag 29 augusti 2010 ·

Min fru klagade häromdagen på att jag skrev om Hannes på nätet så att hans uppväxt fanns dokumenterad men de andra två barnen fick inte samma service. Någon gång ska jag väl skriva om de andra också...


Hannes håller på att få en hörapparat tillverkad. Vi provade det tidigare när han var något halvår eller så men det var ju helt kört (den fick sitta i typ 1/3 sekund). Nu har vi övat med hörsnäckor när han tittar på TV så att han ska vänja sig vid att ha saker som låter i öronen.

Vår kontakt på hörcentralen är alltid så där lagom positiv, senast sa hon apropå att vi försökte teckna mycket (Hannes hade just reagerat på att hon tecknade att han varit duktig vid hörselgångsavgjutningen) att "Det är ju jättebra att teckna, även när talet kommer så är det ju bra att kunna"... Tack! :-) ... alla andra försöker peppa oss med att tecken är bra ifall han aldrig pratar. :-/

Jag har haft mina tvivel kring om Hannes någonsin kommer prata eller inte. Det kändes som om hans två år yngre lillebror var på väg att komma ifatt.

Nu har Hannes börjat ropa "pappa" när han vill något, inte bara skrika aargh!. Han tecknar också allt mer. Dricka, kissa (även om han använder bajsa-tecknet med kissljud), duscha, glass mfl är nu inte bara saker han slänger ur sig utan är tydlig och direkt kopplat till det aktuella behovet. Han använder tecknen mycket mer självständigt nu än tidigare, mer kommunikativt. Så Ulla på hörcentralen gav med sin kommentar mig det där sista lilla halmstråt för att jag ska våga tro att Hannes faktiskt kommer kunna prata.

Han har också börjat sparka fotboll och i somras så gjorde han snygga försök att härma storasyster som simmade. Det viktiga här i livet är hur bra man är på fotboll.

I morgon kommer min motion om att fördela barn och utbildningsnämndens budget på ett tydligare sätt, gällande stöd för barn med särskilda behov och socioekonomiska faktorer (ökat individstöd och mer Salsa-baserad fördelning), upp i fullmäktige. Jag skrev den långt innan strulet med Hannes resurs och då hade jag inte heller kopplat att Hannes stöd var finansierat genom just de system som skulle förändras. Jag hade bara sett att de centrala resurserna till barn med särskilda behov skulle minskas och reagerade på det.

Som vanligt när jag skriver motioner så föreslås förstås avslag. ... ser ni?... vad är det där?... är det en onskefull jätte som har rövat bort en prinsessa? ... eller är det Jens som står och viftar med armarna?.... näe... det var bara en väderkvarn ... igen... och?... man är väl inte vänsterpartist för att det är enkelt? ... upp till kamp emot kvarnen!
(Nu är klockan tio i tolv, Hannes vaknar snart. Dags att göra veganvälling)

2 kommentarer:

lasse p sa...
30 augusti 2010 16:49  

Gillar din inställning David!
Kul att läsa om Hannes famsteg!

David sa...
30 augusti 2010 17:03  

Det ska ju tilläggas att han vaknade 12:08... jag hann precis borsta tänderna. ;-)

Flest träffar senaste månaden