Följetongen är slut... Hannes får heltidsresurs! :-)

onsdag 11 augusti 2010 ·

Vårt mellersta barn Hannes har Downs syndrom. Han har sedan han började dagis haft en heltidsresursperson kopplad till sin avdelning (avdelningen har helt enkelt haft en fröken extra för att möta hans behov). Innan sommaren fick vi veta att hans resurs skulle gå ned på halvtid för att det saknades pengar.

Under sommaren har hans förskolerektor uppenbarligen vässat argumenten för nu har hon fått godkänt för heltidsresurs! TACK!

Läs tidigare inlägg här och här och här... om du är intresserad av ämnet och inte redan läst.

Det som kvarstår nu är att politiskt se till att två problem löses...

1. Att det blir ett transparent och logiskt system för fördelning av stöd till barn med särskilda behov.
2. Att tillräckligt med resurser tilldelas så att inte övriga barn får lägre lärartäthet för att en skola har lågt Salsatillägg men flera barn med särskilda behov.

3 kommentarer:

Kerstin Svensson sa...
11 augusti 2010 23:27  

Hej David!
Jag är verkligen glad för både din och Hannes skull att det löst sig med resursen. Vi måste verkligen se över systemen i BUN gällande likvärdighetsgarantin. jag lovar att ta upp frågan på första BUN-mötet i höst.

Kerstin

Ulrika Fredlund Olsson sa...
26 augusti 2010 17:26  

Hej David,
Jag är i samma situation som du, jag har en dotter med diagnos inom autismspektrat. Vi fick också besked i våras att skolan inte fått pengar att täcka en resurs för hela vår dotters skoldag, hon går nu i åk 3. Pengarna räckte bara till 50% av en heltid och min dotters skoltid är ca 75% av en heltid. Jag frågade lite undrande hur hon ska klara sig de sista 25% av varje skoldag? Nu är vi lite luttrade för inför varje termin är det samma sak. Vi vet aldrig hur det ska bli och måste dra igång en massiv operation för att försöka få igenom våra krav.Vår dotter har haft en assistent ända sedan dagistiden men vi har fått kämpat och stått på oss varje termin. Jag har varit i kontakt med chefen på Resurscentrum (brukar prata med dem varje halvår!) och fick precis lika svamlande svar som du beskriver: "Rektorerna har ansvaret att själva fördela skolpengar och ska inte förvänta sig att få av Resurscentrum". Pratar man sedan med rektorerna så får man höra att de har inga pengar eftersom skolpengen inte räcker, och nu har man fått mindre ifrån Resurscentrum än vanligt.
Ja, jag har genom åren hört så många olika förklaringar/ursäkter och har varit uppgiven många gånger. Jag har svårt att förstå varför vi som föräldrar hela tiden måste kämpa så. Tänker ofta på hur det är för ensamstående föräldrar som har barn med speciella behov. Hur orkar dom??
Nu har det ordnat sig för oss denna termin, de schemalade på ett sätt så att vår dotter har sin assistent under skoldagen. Jag vet inte hur de fick ihop det till slut. Så nu kan man andas ut tills vårterminen börjar....
Jag är väldigt kritisk till hur detta sköts inom denna kommun och jag är helt övertygad om att det skulle kunna göras bättre.
Jag är väldigt intresserad av att höra din fortsättning på detta. Kan man begära ut handlingarna för beslutet de tog om min dotters ersättning?

David sa...
26 augusti 2010 19:48  

Hej Ulrika,

Nej, det går inte att begära ut handlingarna. Inte i praktiken iallafall. Kolla på inlägget "Skolinspektionen nästa?" om du inte redan gjort det. Det finns inga dokument att begära ut... Fullständigt otroligt men sannolikt sant.

Skolan ska ha en skriftlig handlingsplan för varje enskilt barn med särskilt behov. Stödbehovet ska också vara dokumenterat. Om de kommer fram till att stödbehovet är assistent på 75% så är det ju tvingande enligt skollagen, pengar har ingen betydelse. Om stödet ska sänkas så måste de alltså ha gjort en ny bedömning, vilket (i teorin) borde kunna begäras ut.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg