Förlåt Margit, Strängnäspartiet är inte värst

fredag 10 september 2010 ·

Detta är en officiell dementi (och aningens internt till valstugegrannen Margit Urtegård) för vad jag råkade skriva om Strängnäspartiet (SP) häromdagen...


Det är taskigt att skriva att det är "plågsamt" att lyssna på någon. Även om jag får myrkrypningar i benen och det känns som om ryggraden håller på att bli krokig så får man ju inte skriva sånt.

Nu har jag också så här i valrörelsens slutskede insett att SP är långt ifrån värst (även om Erik av trogen vana på SPF-debatten beskrev en politik som är långt ifrån budgetmässig verklighet). Sen måste jag ju erkänna att jag har en för dyster syn på mina medmänniskor. Ända fram till ett frukostmöte mellan politiker och fackligt aktiva lärare i går morse så har jag haft en känsla av att de politiker som häver ur sig det värsta valfläsket faktisk är medvetna om vad de gör... men nu börjar jag tvivla.

Det kanske är så illa(?) att mina politikerkollegor har någon sort naiv övertro på sin egen förmåga.

Skolpolitiker är ju absolut värst. De vill så väl men misslyckas... brutalt... år efter år. Jag vet inte riktigt om det är läge att skratta (från smittad optimism) eller gråta (av medlidande) när man hör dom.... (mina ben är dock allergiska mot politiskt skitsnack så de försöker springa iväg alldeles på egen hand så fort en skolpolitiker öppnar munnen under valrörelsen).

På det aktuella frukostmötet satt några och på allvar beskrev åtgärder som skulle kosta i storleksordning 60-70 miljoner som något de ville genomföra på studs, "Det är dags att visa handlingskraft", och svarade med viss indignation när jag påpekade att det var rappakalja. Tror dom på allvar att de är de första skolpolitikerna i historien? Att politikerna innan dom inte hade samma goda intentioner? Tror de att fackligt aktiva lärare är så otroligt lättlurade? Att väljare är det är ju uppenbart men när man satt på sig fack-hatten lyfter förmågan till kritiskt tänkande och ifrågasättande några snäpp.

Mina ben var rätt plågsamma när jag lyssnade på dom... (snygg variant va?)

Jag börjar bli riktigt trött på valrörelsen, riktigt trött på politik. Det ska bli trevligt när valet är över och den normala tråkiga verksamheten med granskning av tjänstemännens beslut... ergh... förslag till beslut... asch... beslutsunderlag... börjar igen.

Ser att tidningen uttryckte det (marginellt) snällare än vad jag nu gjorde (iofs tror jag inte att jag använde just ordet valfläsk, även om det var den tänkta innebörden)

11 kommentarer:

Dag Bremberg sa...
10 september 2010 12:22  

Vad är det för frukostmöte? Vi var inte inbjudna, fast vi ju är det parti som drivit skolfrågorna tydligast under hela mandatperioden.
Vilka var där och vem var det som kom med fläsket?

lasse p sa...
10 september 2010 21:33  

Har nyss svurit över att det hände något oförutsett, jag tryckte bort min kommentar när jag skulle skicka den. Får försök rekonstruera den:
Roligt blogginlägg David, så där lite galghumoristiskt.
David, inte behöver du vars så ursäktande mot Margit. Som jag läser dig, och som jag tror att de allra flesta gör, så är det självklart att det är SP:s orealistiska önskelistor, ofinansierade vallöften och populism du tycker det är plågsamt att lyssna till. Det verkar som du David börjar köpa Margits syn om att det skulle vara något personligt du kritiserar, så är det ju inte. Det måste väl du Margit också förstå. Man får ju inte identifiera sig så djupt med sitt parti att man ser all kritik mot det som personliga påhopp.
En känga till Dag: Kanske tycker inte Lärarförbundet att Mariefreds partiet har en tillräckligt seriös skolpolitik i den bemärkelsen att ni inte är så framstående i att konkret visa hur era förslag ska finasieras. Men de bjöd Sp vet jag, då faller väl den teorin...
Eller ska jag vara snäll. Det ska man ju vara, det skrivs det ju böcker och hålls föredrag om nu för tiden. Förstår att du grämer dig över att du inte fick vara med, det var ju inte schysst av Lärarförbundet att inte bjuda in er.
David, håll ut vi och alla marginaliserade och utsatta männsikor och grupper som inte har en egen röst behöver dig! Även om vi inte har några möjligheter kommunalt att bli en del i någon schysst majoritet, så är det definitivt inte kört för oss på riksplanet på riksplanet. Läs Jonas Sjöstedt´s blogg om hur KD:s taktik mot Vänsterpartiet ser ut för att få nytt bränsle. Hägglund jämför oss med SD, med ett resonemang som går ut på att vi är av samma skrot och korn. Även jag är rätt trött på hur valdebatter förs och hur mycket av den som handlar om plånboksfrågor och allt flörtande med alla möjliga intressegrupper; allt stinkande allt mer härkset Valfläsk. Var finns de viktiga framtidsfrågorna i debatten? De som vädjar till vår solidaritet och altruism. Internationella och globala frågor som biståndspolitik och klimathotet och hur vi över huvud taget missbrukar Moder jord - vi håller ju faktiskt på att såga av grenen vi själva sitter på - är inte heller gångbara. Nej, och det man från Alliansens sida vädjar till är våre sämre sidor; egoism och egenintresse. Nog om detta, det blev en onödigt lång utvikning.
David, trots allt finns inget annat hedervärt förhållningsätt för oss än att försöka orka hålla ångan uppe en vecka till. Än är slaget inte avgjort. Och tänk dig ytterligare fyra år med de borgerliga. En hemsk tanke som jag hoppas också sporrar dig.

lasse p sa...
10 september 2010 21:33  
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lasse p sa...
10 september 2010 21:33  
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Margit Urtegård sa...
10 september 2010 21:52  

Hej David!

Kul artikel, tack. Roligt att socialdemokraterna tar första platsen i att komma med valfläsk och politiska floskler, den platsen kan de ha.

Ja du Lasse, jag kan skilja på vad som är personligt och inte, ingen fara. Och ja, du kan gärna vara snäll i bland, det skadar ingen. Vi ses på barrikaderna.

Dag Bremberg sa...
10 september 2010 23:45  

Suck, Lasse, du satt häromdagen på debatten om hyreslägenheter och tjatade om att det är "staten" som ska fixa allt.
Men tänk om staten styrs av M - verkar ju inte helt orealistiskt - ska vi då ligga ner och vänta på Revolutionen?
Nej, jag tror inte den kommer på en söndag.
Nu handlar det om att ta ansvar för det som faktiskt sker i vår kommun. Vill man inte det så ska man inte ställa upp i kommunvalet.
Jag tycker inte vi kan offra de barn som idag finns på skolorna på något kommunistiskt altare.
Behåll gärna drömmarna, men lev i nuet!
Jag försöker allt vad jag kan att vara pragmatisk och hitta lösningar nu. Tyvärr är V och S inte så intresserade av hur det faktiskt fungerar, enda målet verkar vara högre skatt.
Men vem ska betala? När kommer barnen in?

lasse p sa...
11 september 2010 17:42  

Nej det sa jag inte Dag, jag sa att dt var ett delat ansvar

lasse p sa...
11 september 2010 18:15  

Nu blev det fel, jag skulle bara logga in mig tänkte jag, förr förra inlägget försvann i ett "Error".
Anfall är bästa försvar har du tydligen lärt dig, Dag.
Nu är det så att den kommunala världen är beroende av vad som beslutas i riksdagen; alltifrån lagstiftning till direktiv och statsbidrag. Kommer inte ihåg siffran hur mycket av kommunal verksamhet som är styrd av lagstiftning, är det inte upp emot 70 - 80 %? Så det är klart viktigt vilken politik som förs på nationell nivå. Och det är väl inte märkligt att jag därför också i en politisk utfrågning argumenterar för det som mitt parti för fram på nationell nivå. Sen är det självklart att man måste förhålla sig till de ramar och förutsättningar som föreligger, men nu är vi ju faktiskt i en valrörelse.
Vad jag ibland "ruttnar på" och som jag själv tidigare har kritiserat mitt eget parti för, alltså Vänsterpartiet, är "överbudpolitik". Med det menar jag här, att man inte kan förklara hur allt ska betalas. Ditt parti har många goda intentioner, men för att er politik i mina ögon ska bli trovärdig krävs också, att ni inte bara kan tala om vad ni vill ha utan också hur det ska kunna genomföras och hur det ska kunna betalas. Där tycker jag både ni och SP problem.

Dag Bremberg sa...
12 september 2010 23:37  

Lasse, alla vet att vi inte kan styra över världen i kommunfullmäktige. Staten, EU, FN, Naton, bla bla...
Men om vi kandiderar och blir folkvalda i kommunen så måste vi göra vårt allra bästa.
David har varit pragmatisk och konstruktiv, men nu låter det som att V målar in sig i ett hörn.
Du kastar skräp på andra, men du har uppenbarligan inte brytt dig om att läsa våra budgetförslag. Vi har aldrig lagt några ofinanseriade förslag.

lasse p sa...
13 september 2010 20:03  
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lasse p sa...
14 september 2010 16:10  

Delvis rätt och delvis fel, Dag. Jag hade läst om Mfp budget från nov -09 på din blogg. Jag tyckte inte det lät så seriöst när jag försökte läsa ut hur allt skulle betalas: "Reserven stryks, eftersom vi anser att verklig budgetdisciplin bör gälla fr.o.m. nu. Ev behov av tillskott får lösas gm omfördelning eller KF-beslut om att resultatet kan belastas.”
Jag tänkte inte på att det hade tagits en budget till efter det. Nu har jag också läst ert senaste budgetalternativ som behandlades i KF i juni -10. Med en viss skammens rodnad måste jag, när jag nu kollat upp saker bättre, ta tillbaka mina påståenden om ofinansierade förslag och be om ursäkt. Ert budgetalternativ är finansierat, om än rätt oprecist. Jag tycker inte det låter realistiskt med besparing på 9 Mkr (jämfört med majoritetens förslag) på KS. När det sen gäller den reducering med 2 Mkr från Teknik och Fritidsnämnden, finns det inget alls om på vad inom verksamheten det ska sparas på. Är det på vägar och gatuunderhåll? Mindre pengar till underhåll av parker? Mindre till cykelbanor? Eller vad?
Tycker det är synd att du Dag inte har förstått, eller vill ”dölja”, att V i budget efter budget har velat tillföra skolan mer pengar. Vi har varit tydliga med hur vi ser på kommunalskattehöjningar. Vi är förstås medvetna om hur de slår. Men just för att barnen länge har varit ”inne” hos oss och vi vet vilka barn som oftast har problem i skolan har vi yrkat på smärre skattehöjningar. Jag kan försäkra dig att vi noga överväger, vid varje tillfälle, om vi verkligen ska föreslå skattehöjning. David och V har i andra sammanhang tydligt redogjort hur vi resonerar kring det och det skulle förvåna mig mycket om du inte känner till det. Därför känns det lite löjligt och tråkigt att även du Dag nu försöker skrämmas med kommunistspöket och snackar om skattehöjning för sakens skull: ”… enda målet verkar vara högre skatt.” Då låter du som vilken borgerlig politiker som helst.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg