Hur kan invandrare rösta på SD?

fredag 3 september 2010 ·

Egentligen förstår jag nog den tendens som vi sett i valstugan, en del invandrare väljer att rösta på SD. Jag finner det fullständigt ofattbart, men samtidigt så ser jag ju samma propaganda som de gör. "Tryggare Sverige", "Ansvarsfull invandrarpolitik"... om man bara ser orden och inte kan eller vill sätta sig in i vad som ligger bakom så är det lätt att bli lurad.


Det är samma förhållande som gör att folk går på Moderaternas arbetarparti-snack. Orkar man inte sätta sig in i den bakomliggande ideologin så ser man inte de faktiskt stora skillnaderna.

Om man ser att jag stöder en allmän akassa och en del borgerliga också gör det så skulle man ju kunna tro att vi pratar om samma sak (men det gör vi ju inte, jag vill ha en solidariskt finansierad medborgarförsäkring (medborgarlön?) som garanterar alla från studenter till dagens socialbidragstagare en acceptabel inkomst. De borgerliga vill ha en tvingande avgiftsfinansierad akassa vars främsta syfte är spara pengar och underminera facket)

Det intressanta mönstret som visar sig i den lokala valrörelsen är att en del invandrare som blivit svenska medborgare ser sig som fredade från främlingsfientlighet och tycker att andra invandrare/flyktingar inte borde få komma hit... ergh... är det inte lite snävt tänkt?

"...Sedan kom de för att hämta mig, och då fanns det ingen kvar som kunde protestera".

1 kommentarer:

Anonym sa...
3 februari 2011 07:45  

Jag är invandrare och röstade för SD..Låt de kasta mig ut och låt detta landet leva..
Det är ett vackert land och förtjäna att stanna Sverige.

Flest träffar senaste månaden