Riv upp "De rödgröna"

måndag 20 september 2010 ·

Här kommer min eftervalsanalys... (ok, aningens bitter variant)


Jag står fast vid det som jag sagt hela tiden (innan valrörelsen). De rödgröna-projektet var en katastrof och den primära anledningen till att vi nu får leva med ytterligare fyra år av samhällsomvandling och nedmontering.

Vi skrämde bort väljare för S och Mp, Mp skrämde bort våra... och hade vi inte haft en kompromissad halvdan politik utan enskilt kunnat fokusera på våra egna väljare så tror jag inte att vi haft en högerregering nu. Om inte annat så hade vårt eget resultat varit bättre.

Kongressen i Norrköping var (tyckte jag) tydlig med att De rödgröna inte var en bra idé. Partistyrelsen valde att strunta i det och körde sin egen linje, kongressen efter hade inte längre något alternativ. Nu har vi resultatet.

Skrota de Rödgröna-projektet nu! Det var en kul tanke men uppenbarligen hade vi som var kritiska rätt. Vår hunger efter ministerposter kostade oss ytterligare fyra år nedmontering.

6 kommentarer:

lasse p sa...
20 september 2010 19:07  

Tror inte jag är överens med dig David. Skriver tror för jag har inte funderat närmare på ditt sett att se det. Om vi inte gått samman med Mp och S hade kanske V gått lite bättre, men jag är inte ens säker på det. Vad jag är säker på att retoriken från Alliansen mycket skulle handla om att det inte fanns någon samlad opposition och att folk inte skulle vet vad de skulle få om de röstade på något av "våra" tre partier. Alltså det skulle vara lätt att framställa oss som oense och att vi inte skulle bli något regeingsdugligt alternativ, men som sagt var man skulle köra hårt med att det vore som att köpa grisen i säcken att rösta på Mp, S eller V.
Har nu varken tid eller ork at utveckla mina tankegångar. Så David, vi får säkert utrymme att diskutera det här vidare på mötet imorgon kväll. En sak till, de borgerliga hade fördel av att ekonomin hann börja repa sig efter finanskrisen. Och så lyckades de borgerliga, tillsammans med mycket media behålla problembeskrivningsinitiativet och problemformuleringsprivilegiet. Det var först sista veckan när Mona Salin lyckades karska upp sig och vi anföll på bred front som det svängde lite till vår fördel, men för sent.
Det gick inte bättre i förra valet, då vi inte hade något samrarbete med S och Mp.
Jag tycker ine man brådstörtat ska bryta upp från samverkan med S och Mp. Och inte tycker jag det känns schysst av dig att framställa vårt samarbete baserat på i första hand en strävan efter ministerposter. Varken du eller jag kan förstås inte annat än spekulera i hur det skulle sett ut om din linje hade vunnit.

Anonym sa...
20 september 2010 20:22  

Även fast jag långt ifrån sympatiserar med Ditt parti eller de mål som Ni eftersträvar så måste jag säga att Du har rätt. Det är bättre att man förlorar med flaggan i topp istället för att kompromissa bort stora delar av sin ideologi och tro. Vänsterpartiet fick backa i så många frågor att det var svårt att se var partiet hade sin plats annat som ett vänstersamvete i sossarnas våld. Vänsterpartiet ska bedriva vänsterpolitik, inte sälja sig för några ministerposter där man inte kan föra sin egen politik utifrån sin övertygelse. som sagt, min ideologi är helt skild från Din men jag skulle inte heller kompromissa bort min övertygelse för att sitta på tronen med en dålig smak i munnen. Stå på Dig!
Bamse svensk

David sa...
20 september 2010 20:49  

Lasse: Jag vet att du inte håller med, vi hade ju denna diskussion även innan Rödgröna officiellt bildades.

Allt det du framför om grisen etc fanns ju där ändå. Ingen vågade lita på att "kommunisterna" inte skulle se till att skatterna höjdes ännu mera om de fick chansen. Vad jag förstått från folk i främst Stockholm är att Alliansen körde hårt med den argumentationen.

Att de borgerliga småpartierna fortsätter att sjunka i opinionen är ju också en tydlig signal om vad som kommer hända med oss.

De Rödgröna tog som projekt för mycket kraft att bara få till och hålla ihop. Det blev ingen tid/kraft över för den politiska retoriken. S hade kunnat föra en mittenpolitik för att utmana socialliberalerna i Alliansen och vi hade kunnat föra en klar vänsterpolitik riktad till de som nu fallit ut Alliansens samhälle. Tillsammans hade våra olika angreppspunkter och infallsvinklar gjort oss starkare. Nu blev det inte riktigt trovärdigt.

Men vi behöver ju inte ta hela diskussionen igen. Jag ser det som att samtliga mina farhågor besannades. Vi marginaliserades, Alliansen utmanades inte tillräckligt och satt kvar, SD kom in... floppen är så stor den kan bli.

Det var förstås inte själva ministerposterna vi var ute efter, snarare möjligheten att sätta vårt folk på en ministerpost...

lasse p sa...
20 september 2010 23:35  

Bara en liten kommentar.
Inte kan du väl ge det rödgröna samarbetet skulden för att Sd gjorde såna framsteg?!? Det uppenbara flelet där, jag för mig i alla fall uppenbara felet var att alla partierna trodde det skulle räcka med att man negligerade Sd. Och att politiskt naiva och rent känslomässigt agerande vänsterungdomar gav sig på och störde ut Sd valmöten. Och sen diskuterades det bara hur man skulle förhålla sig för att oskadliggöra Sd om de kom in i riksdagen. Man skulle förstås på olika sätt ha bemött deras politik och vågat beröra flykting- och integrationspolitik och litat på att folk själva utifrån fakta och kloka argument kan dra rätt slutsatser. sen har förstås Alliansens politik som skapat större klyfter, mer utslagning i samhället skapat grogrund för Sd´s framgångar.
Jag förstår inte hur du tror att folk skulle se de rödgröna som något regeringsalternativ om vi bara hade kört våra egna race, då hade vi varit ett ännu lättare byte för borgarna.

Mattias sa...
21 september 2010 00:35  

Halloj! Jag anser att du har helt rätt i att de tre partierna måste bryta upp.

Lasse p : Visst kan man säkert lägga skulden för SD:s framgångar på oss rödgröna.

- Vi får se senare när man hunnit gå igenom alla siffror från valet för att då ge en bättre analys om vart SD är starka och därmed vilka grupper som röstar på SD. Det kan mycket väl vara så att handlar om traditionella vänsterväljare. Vi i de rödgröna kan ju knappast anklagas för att verkligen ha tagit hand om våra väljargrupper de senaste 20 åren?

- I arbetarområden är oftast valdeltagandet väldigt lågt. Hade dessa istället känt förtroende för oss så skulle inte valdeltagandet vara så lågt. Där har du ju ett klart bevis på att vi inte sköter oss.

- oavsett analyser så kan vi ta och titta på opinionssiffrorna under årens lopp : http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern

Titta på siffrorna för partierna och perioderna, ta sedan in i beräkningen när s-mp började sitt samarbete, som vi sen kom in :
Slutsatsen från mig är ganska enkel. För alla röda partiers skull. Döda det nära samarbetet mellan S-Mp-V NU!

Kamratliga hälsningar/ Mattias Enroth (medlem i partiet i Sthlm)

David sa...
21 september 2010 23:40  

Lasse, se http://di.se/Artiklar/2010/9/21/215403/S-forlorade-pa-rut-motstand/?rlt=3

32% av S förlorade väljare säger att V var anledningen

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg