Rödgröna som opposition är som gjutet för år 2012

onsdag 29 september 2010 ·

Jag tror knappt att det är sant. Jag vill inte tro att det är sant....


Rödgröna projektet misslyckades. Alliansen raderar sakta men säkert ut sina egna småpartier och då vill vi fortsätta på samma linje?

Var finns den strategiska analysen bakom denna huvudlösa fortsättning av en misslyckad strategi? Snart börjar jag tro att detta var plan B. Vi accepterar en politisk inriktning som måste få "förnyarna" att hoppa av glädje.

Gemensam budgetmotion? med Mp? När vi inte måste? Är ni allvarliga?!

Är detta vårt svar på att de grupper vi säger oss företräda gick till SD? Att fortsätta arbeta in oss i medelklassfållan i mitten? Vem ska då leverera systemkritiken och företräda en annan politisk linje än alla andra?

Har vi för all framtid köpt de sk. ekonomiska spelreglerna för budgeten? Regeringen har sänkt skatter för motsvarande 230000 jobb i offentlig sektor. Känns siffran igen? Vi hade rätt, det var fullt möjligt att skapa 200 000 nya jobb i offentlig sektor. Vårdpersonal så att vårdcentraler kan vara dygnet runt öppna, skolpersonal så att inga barn mobbas eller tappas bort på skoltid... är inte det vår linje? Hur sjutton skulle vi kunna lägga en gemensam budget med S och Mp?

De Rödgröna var ett ogenomtänkt desperat försök att presentera en Alliansen-light, baserat på någon sorts tanke att våra väljare är så korkade att de inte kan hantera tre separata partier utan måste ges färdigtuggad mat. Det misslyckades brutalt! Dags att gå vidare, i opposition blir de Rödgröna en ännu större katastrof för oss (därav rubrikreferensen till 2012 ifall någon missade det).

Jag är med i vänsterpartiet för att jag såg det som en samlande kraft för hela vänstern. Jag är med för att jag kunde säga vad jag själv står för och det överensstämde till 86% med partilinjen. Jag är med för att jag tyckte att partiledningen var bra och förde en politik i praktiken som jag kunde ställa upp på.

Är de rödgrönas urvattnade politik framtiden så får jag verkligen ta mig en funderare på varför jag är med i morgon...

5 kommentarer:

Dag Bremberg sa...
29 september 2010 23:42  

2012? 86 %?
Som sagt du gillar siffror!
;-)
Jag med, så välkommen till Mfp!

Kraxpelax sa...
1 oktober 2010 03:46  
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
lasse p sa...
1 oktober 2010 16:47  

Det var ord och inga visor David! Jag vill inte kommentera ditt inlägg nu, men vill "tipsa" dig om att, (i lite omarbetet skick, du kan ju inte ha länkar på samma sätt, kanske citat istället,) skicka den som en insändare/debattinlägg till FLAMMAN FÖR ATT SLÄNGA ÄN MER ELDFÄNGT MATERIAL PÅ DEN EFTERVALSDEBATT SOM NU PÅGÅR DÄR. Ursäkta det var inte meningen att det plötsligt skulle bli versaler

lasse p sa...
1 oktober 2010 17:21  

Jo, en liten kommentar i alla fall. Den gallup du hänvisade till i ett tidigare inlägg David var väldigt dåligt underbyggd, det var ett alldeles för lite underlag för att kunna sägas vara signifikant. Hörde ett radioprogram förra lördagen, var det möjligt Medierna? i vilket man hade granskat den. Jo, det var medierna i P1. Så här står det om inslaget på Mediernas hemsida: ”Kritik mot DN Debatt-undersökning
Publicerat: tisdag 28 september kl 23:18
"Var tredje S väljare bytte block på grund av Ohly” - löd rubriken på DN debatt. Men ingenstans nämndes hur få det var som svarat och hur stor felmarginalen var. Och så diskuterar vi falska citatrubriker med DN Debatts Bo G Andersson - som lovat att sluta med sånt.” Det går fortfarande att lyssna på.

Ja, valet var ett misslyckande. Men jag är inte säker på att det gått bättre om vi gått fram "var och en för sig". Förra valet var också ett misslyckande ...
Klart för mig är i a f att det behövs en grundlig, öppen, både analys, värdering och debatt inom V kring valet. Nu förs från bl. a Jonas Sjöstedt fram önskemål om extra kongress tidigt nästa år. I morse på ekot var det diskussion med J Holm och A Åström kring det och partiledarskapet. Ska bli intressant att se vad PS kommer fram till under sitt möte under helgen.
Så här skrev ja i en i kommentar i Margareta Perssons (S) blogg:
"Hoppas att de rödgröna var och en för sig och tillsammans gör grundliga analyser och värderingar av valet och för en livlig diskussion kring hur vi till nästa val åter igen tillsammans kan föra en mer offensiv politik i solidaritetens och jämlikhetens tecken, där vi vädjar till människors goda altruistiska sidor och sätter in politiken, som du beskriver det, i ett mycket större, djupare och längre perspektiv! Där måste också – ja, förutom välfärdspolitik på kort sikt - en poltik för en ekologiskt hållbar utveckling, och ekonomisk demokrati finnas med."
Ett problem med samarbetet var att det för mycket kom till uppifrån och sent. Det kändes inte riktigt förankrat i partiet, och partiet är här V, Kanske ska samarbetet inför nästa val vara mindre "detaljstyrt" och mer bara bygga på övergripande och långsiktiga frågor och lämna större utrymmer för partierna att gå fram mer självständigt i nästa valrörelse? Jag tror också att samarbetet ska vara mer löst de närmaste två tre åren. Nu måste jag av tidsskäl sätta punkt för den här kommentaren.

David sa...
4 oktober 2010 16:39  

Lasse, kritiken på mediernas hemsida var ju inte vidare hårtslående. Slumpfelet är ju gigantiskt i en liten undersökning, men den bekräftar det jag själv trott och vad jag hört från folk under valrörelsen.

Det är också rätt naturligt att de sossar som inte gillar samarbetet med oss inte röstar på oss istället.

Det kanske är så att S är så långt ifrån egen majoritet att det blir oseriöst att gå fram som eget parti som förr i tiden. Att det skulle tvinga fram De rödgröna-konceptet köper jag inte.

Att (V)i och S backar samtidigt har väl inte hänt så många gånger förut?

Flest träffar senaste månaden