Strängnäsopinionen 12 sept

söndag 12 september 2010 ·

Jag roar mig med att försöka förutsäga valresultatet i Strängnäs utifrån tidigare vals förhållande mellan riksdag och kommunresultat.

Så här skulle det bli om alla gjorde exakt lika bra lokalt val som förra gången (2006). Plus/minus är helt enkelt hur stor skillnad det blir om man räknar på bästa eller sämsta kommunresultat i valen sedan 1994.

M26%+-4,6%
C6,3%+-1,5%
Fp8,8+-1%
Kd4,0%+-0,2%
Mp7,2%+-2,4%
S29%+-3,3%
V5,6%+-0,3%
SD3,6%+-?

Majoritetsbildningen blir därmed rätt intressant (observera att mandatberäkningen i grafen nedan inte tar hänsyn till uppdelningen i två valkretsar. MFP, SP och PP är uppskattade, SD:s mandat är
uppskattad i första kolumnen i grafen)


(Klicka för större bild)

5 kommentarer:

Dag Bremberg sa...
14 september 2010 23:30  

David, du gillar uppenbarligen att lattja med siffror.
Men dina hypoteser har ju väldigt lite att göra med hur det ser ut i vår kommun, eller hur? Här finns ju inget rödgrönt block och inget allianssamarbete.
Här är det en annan majoritet, och andra samarbetsformer.
Mönstret i 2,5 år har varit att S-C-FP kört över M-SP-KD-MFP-MP-V.
Det lär vara ur något av de "blocken" som en ny majoritet byggs.
T ex: M-SP-KD-MFP-MP-och ev PP - för om jag förstår dig rätt vill inte V vara med i en sån majoritet.
Ett annat alternativ är S-C-FP kompletterat med MFP och MP.

lasse p sa...
15 september 2010 00:12  

Mitt tips är tyvärr att det kommer att återgå till ett M, FP, C och KD styre. Och skulle inte de få majoritet släpper de in SP också. SP är säkert sugna på att vara med i en sån konstellation

David sa...
15 september 2010 00:14  

Detta är ju mest spekulation och lekstuga, men jag uppdaterade grafen och ändrade även 2004 i texten till 1994.

Jag tyckte bara från början att det var intressant att (v)i, kd och någon till var så stabila jämfört med de nationella resultaten. Därifrån kom tanken att använda opinionsmätningarna även lokalt.

Dag Bremberg sa...
15 september 2010 13:57  

Som sagt det är ju hypotetiskt, men nu blev det mer realistiska alternativ.
"Strängnäs-alliansen" lär inte kunna återuppstå m tanke på de närmast hatiska ord som slängt mellan fp-c och m-kd-sp. Här finns också en stor skillnad i synsätt på politiken.

"Lokalhögern" var ju ett roligt namn. Kombinera den med V, så blir det istället en regnbågsallias. Men det har ni ju i princip tackat nej till?

Dag Bremberg sa...
15 september 2010 13:58  

Regnbågsallians skulle det stått, men allians är ett himla jobbigt ord. Jag har försökt förklara det för mina barn och de tycker dt är knäppt.
Regnbågsmajoritet?

Flest träffar senaste månaden