Inget mer rödgrönt samarbete tack!

fredag 8 oktober 2010 ·

Jag ska inte skriva samma sak som jag redan skrivit... både innan och efter valet. Läs dessa inlägg om intresse finns. Sammanfattningsvis så kan man lugnt säga att jag ser det rödgröna samarbetet som en katastrof.


Dagens ledare i ekuriren tar upp frågan, igen...

Där lyfter de också en annan aspekt av det hela, risken att regeringens budget faller och att nyval i sådant fall var nära. Har vi något att vinna på ett nyval som ett resultat av att SD röstar på det rödgröna förslaget? I och för sig ser jag väl risken som minimal, kan inte se att SD skulle anse att vårt förslag är bättre eller att villigt skulle rösta på V, eller för den delen att de skulle vara intresserade av nyval.

Det skulle ju ge en chans till att fälla regeringen och att slänga ut SD, men är förutsättningarna bättre nu? Är det inte en överhängande risk (utifrån opinionsmätningarna, nya ministrar, förbättrad ekonomi, etc) att regeringen skulle kunna knipa egen majoritet istället?

Vill vi fortsätta med ett fallerande högersamarbete och "riskera" nyval, eller inriktar vi oss på ordentlig systemkritisk vänsteropposition mot övriga 94% av det politiska sfären?

2 kommentarer:

Stig Forsberg sa...
15 oktober 2010 11:27  

David, jag delar din uppfattning. Jag tycker att (S) ska avbryta allt samarbete på alla platser med (V). Jag tycker däremot att (S) kan fortsätta sitt samarbete med (mp) som är ett pragmatiskt, folkligt och realistiskt parti till skillnad mot (V)

David sa...
15 oktober 2010 11:49  

Jag har nog aldrig hört mp beskrivas som realistiskt och pragmatiskt tidigare... Kul att de kan få lite erkännande också, annars har de väl mest beskrivits som ett flummigt cykelbaneparti resp maktsugna.

Flest träffar senaste månaden