Givetvis ska man vara rädd för polisen

måndag 8 november 2010 ·

Jag har under den delen av livet som jag kommer ihåg tyckt att polisen var en bunt inkompetenta klåpare som aldrig lyckades med sitt jobb. Folk som misshandlar, våldtar och tar andras saker är inte direkt i någon större riskzon för att åka fast, iallafall inte om de aldrig åkt fast tidigare.

Polisen är tyvärr helt normala människor med alla dess fel och brister kombinerat med en macho-kultur och skjutvapen. Oavsett om man träffar på eller hör talas om kompetenta och trevliga poliser så överskuggas de lätt av den omfattande information som kommer om alla misslyckanden och missgrepp.

Jag skulle bli rädd om vanliga personer fick gå runt med skjutvapen, polisen är inte bara vanliga personer med skjutvapen utan vanliga personer med rätt att skjuta... så visst är jag rädd för polisen.


"När jag rörde mig för att hämta filten, siktade polisen på mig med sitt vapen, berättar pojken för GP."..."Pappa, han ville skjuta mig, men han sköt inte" som treåringen som senast blev utsatt sägs ha uttryckt det.

Nu har jag säkert skrivit detta förut någon gång men inte blev min inställning något bättre av att jag var med i demonstrationerna i Göteborg 2001 (som fredlig SP-demonstrant...). Så här blir det lite historieåterblick (lite polisskräck-bearbetning för mig ;-)

Med ren tur undvek jag flera av de mest besvärliga situationerna.

Hade lite för mycket om kring mig så jag missade att Bush skulle komma dagen innan och följde med i partibussen istället för att åka själv, vi fick rapporterna om att Avenyn brann på vägen ned.. Om jag inte gjort det misstaget så skulle jag troligen varit på Hvitfeldtska gymnasiet när polisen omringade och barrikaderade det. Vi åkte hem tidigt på kvällen den 16 juni så polisattacken på Schillerska gymnasiet har jag för mig att vi fick höra om på vägen tillbaka.

Efter den stora Nej till EU-demonstrationen på lördagen så gick vi förbi Vasaplatsen. På vägen dit var det flera personer som såg våra Fjärde Internationalenklistermärken på jackorna och sa att vi skulle vända om. När vi kom fram till Vasaplatsen upptäckte vi att polisen höll på att spärra av alla vägarna dit. Vägen vi skulle gå och vägen vi kom från hade blivit blockerade av poliskedjor som inte släppte igenom någon. Det hördes bråk vid Reclaim the city festen och ljudanläggningen gick på och av i omgångar. Vi vände åt det håll där det inte såg ut att komma några poliser (Vasagatan?). Det visade sig vara fel men vi blev insläppta i en portuppgång så poliskedjan passerade oss. Tyvärr kom en kedja till nedanför och de blev måttligt glada att se oss mellan kedjorna, men vi blev utsläppta (de kunde ju inte fösa oss upp i ryggen på den tidigare kedjan). Med tanke på vilken riktning de kom ifrån så finns anledning att tro att det var de (eller de första) poliserna som inte mycket senare skulle skjuta Hannes Westberg i magen.

Dagen efter under den andra stora demonstrationen så gjorde polisen ett utfall mot demonstrationståget, troligen inriktat på ”det svara blocket”. Dessa hade dock blivit flyttade i tågordningen i sista sekund, som jag förstod det för att både skydda och hålla ordning på dom, så polisen höll på att braka in i SAC istället men backade igen. Det hade blivit intressant.

Efter demonstrationen så skulle jag gå till Järntorget hade jag tänkt för att delta i en manifestation där. Eftersom jag var kall och hungrig så gick jag och åt, maten gick långsamt att få fram och medan jag åt så började det köra runt polispiketbussar med tjutande däck och de restauranganställda blev nervösa och låste ytterdörren. När jag lyckats övertyga dom om att släppa ut mig så var redan Järntorget inringat av polisen.

Polisens agerande under Bush besök och EU-toppmötet 2001 var under all kritik. Insatser som den häromdagen känns som om en lång rad av katastrofala ingrepp. Det borde inrättas ett fristående granskningsorgan under typ Riksrevisionen för att granska polisen. Medias granskning har ju uppenbarligen inte räckt för att få dem under kontroll (och deras internutredningar känns som INTERNutredningar)

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg