Vad är det som händer?! Har folk blivit tokiga?

onsdag 27 juli 2011 ·

Susanna Birgersson hänvisar i dagens ledare i ekuriren till puckot Ulf Nilsson i Expressen. Jag hänvisade ju till SvD som exempel på ledarsidor som är avigt inställda till muslimer, men jag förträngde att Ulf Nilsson existerar och får skriva i Expressen (och Metro?). Det är ju inte första gången han visar sina främlingsfientliga tendenser men i dagens läge utifrån attentatet i Norge av en rasist så blir det extra plågsamt. Att Ulf Nilsson är ett pucko baserar jag på en lång rad artiklar med pseudoförklaringar och svammel (gällande allt från växthuseffekten till vad han menade med "pursvenskar").
"Som jag ser det spelar Ulf Nilsson enbart dum i syfte att kunna uttrycka sig rasistiskt och "get away with it"." - kommentar på Svt:s debattsida. (Jag tror inte han spelar...)

Det som däremot är riktigt skrämmande är att det i kommentarsfälten i tidningarna strömmar in kommentarer från idioter som köper mördarens argument om att samhället skulle vara "utsatt" för en massinvandring och islamisering och att det skulle ha varit anledningen till att en högerextremist mördar barn. Har folk blivit tokiga?

"Om det inte funnits judar i Europa hade aldrig förintelsen ägt rum"... Det är ett sätt att tänka som används i helt andra sammanhang, typ finns det inte kontanter i butiken så kan den inte rånas, men en del tror på allvar att det är ett sätt att tänka som går att applicera på vad som helst, inklusive attentat inspirerade av främlingsfientliga strömningar.

Såg ett inlägg på facebook där han som skrev det hävdade att det var tur för SD att valet inte låg i höst för då skulle de aldrig kommit in i riksdagen. Jag skulle vilja ha ett sånt förtroende för mina medmänniskor och skulle vilja tro att detta var sant, men jag är inte så övertygad. De som sympatiserar med SD verkar inte se den uppenbara kopplingen mellan deras politik och massmorden i Norge. Attentatet blir heller inte lika personligt och påtagligt här så de kan väl lättare distansera sig.

SD:arna ser inte att "Ett Sverige åt svenskarna" med lätthet inspirerar vansinnesdåd riktat mot, som i Norge, de som står för ett solidariskt samhälle eller mot de som i rasisternas ögon inte kan tolkas som "svenskar". Visst blir detta säkert riktigt besvärligt för de SD:are som sitter invalda på politiska uppdrag för SD mest som protest och inte riktigt är rabiata människohatare som resten av gänget, men den hårda kärnan både av aktiva och väljare är så inne i sitt mörker att de inte förstår vad deras politik medfört.

HALLÅ!!?? EN MAN SOM SÄGER SIG VARA ER KOMPIS HAR MÖRDAT BARN! ÄR DET INTE LÄGE ATT FUNDERA LITE PÅ VAD NI HÅLLER PÅ MED?

Jag brukar försöka bemöta SD:arna på ekuriren.se och i tidningen och jag får ju lov att säga att de som skriver där iallafall inte är fullständigt koko... men i expressens kommentarsfält... ja jäklar... där blandas nonsens med propaganda och rena lögner tillsammans med en stor dos hat och främlingsfientlighet till en enda soppa.

1 kommentarer:

Margit Urtegård sa...
28 juli 2011 20:44  

http://margiturtegard.blogspot.com/2011/07/har-folk-blivit-tokiga.html

Det blev ett blogginlägg efter att ha läst ditt.

Med vennlig hilsen
Margit

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg