"Ansvarsfull plan" .. f-n heller! Kristdemokraterna fiskar i bruna vatten.

fredag 29 augusti 2014 ·

Jag är övertygad ateist men har respekt för personer som är troende, inom rimliga gränser. Jag förväntar mig att någon som säger sig vara troende i en religion agerar och tänker inom de grundläggande regler som religionen ställer upp. Jag förväntar mig att buddister respekterar allt levande, jag förväntar mig att rika muslimer ger generöst stöd till sina fattiga grannar, jag förväntar mig att kristna lever upp till kärleksbudskapet "Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela ditt förstånd. Du skall älska din nästa som dig själv (Matt 22:37-39)" (citat från svenska kyrkans hemsida). Så ser ju inte verkligheten ut... men lite naivt blir jag lika arg varje gång.

Om man inte lever efter religionens grunder så äger man inte rätten att hävda att man är troende. Lika lite som någon som förespråkar Sverigedemokraternas politik skulle kunna kalla sig vänster. Jag förväntar mig att kristdemokrater per definition lever upp till ett kristet värdebudskap.

KDUs förbundsordförande förespråkar en "ansvarsfull plan för svenskt mottagande", i praktiken utifrån vad hon skriver menar hon ett tak på mottagandet.

När barn dör i Syrien, när kurdiska familjer hotas av massmord i Irak... då vill KDU älska sin nästa genom att stänga dörren. Mina känslor inför det kan nog mest beskrivas som förakt.

Träffar på många personer vid valstugan, en var en milt desillusionerad kristdemokrat som tyckte att KD inte längre var Moderaterna light utan Moderaterna plus i något sorts gammal mörkblå variant. Det parti han stött tidigare syntes inte längre riktigt i den praktiska politiken. Alf Svensson! Kom tillbaka från EU!... eller?

"”Hjälp flyktingarna på stället, där de bor, där de befinner sig ...”. Vi har hört det i svenska medier. Är det Libanon och Jordanien och Turkiet som är på stället, där de befinner sig? Vem fattar inte att sådana påstående bottnar i att slippa komma för nära medmänniskors armod och förtvivlan? Hela resonemanget om att bry sig om flyktingarna bortom de egna geografiska och trygga gränserna är inte mycket annat än undanflykter. Länderna runt Syrien håller på att sprängas! Läs Alf Svenssons reseskildring från flyktinglägret vid syriska gränsen." - Alf Svensson (KD) på Facebook.

KDUs förbundsordförande fiskar i grumliga vatten. Givetvis kan vi producera bättre levnadsförhållande för människor än vad de upplever i flyktingläger. Vårt kapacitetstak är långt över vad som förväntas kommande år.... förutsatt att vi har en (som jag ser det?) kristen inställning till våra medmänniskor, att vi är villiga att kapa hörn i sega byråkratiska processer kring byggande och planläggning.

Utgifterna i statsbudgeten uppgår till 900 miljarder per år. Migrationsverkets "larm" 10 miljarder per år. Inräknat kommunernas utgifter uppgick den offentliga sektorns utgifter till totalt 1 735 miljarder per år. 10 miljarder är totalt sett lite knappt 0,6%. Hur mycket brukar en kommunal budget bli fel? Räknas lite snett?... mer än 0,6%. Migrationsverkets larm är alltså per definition inom räknefelet. Men KDU vill stänga dörren.

Flest träffar senaste månaden