Varför ideologin behövs

söndag 3 augusti 2014 ·



Jag står på Vänsterpartiets listor även i detta val. Häromdagen fick jag frågor om ideologin i kommunalpolitiken. Det är väl inte direkt ett modeord... ideologi..?

I Strängnäs styr C+Fp+S+Mp i en ohelig allians, om nu allianser på kommunal nivå är så oheliga. I Strängnäs har vi två lokalpartier, Strängnäspartiet och Mariefredspartiet. 

Det första (Strängnäspartiet (StrP)) är ett borgerligt missnöjesparti (med rätt vid tolkning av ordet) som grundades, vad jag kommer ihåg, för att det var för mycket kompispolitik och oreda i Strängnäspolitiken. De har suttit i majoritet med både M och S men framstår i grunden som ett rakt igenom borgerligt parti.

Mariefredspartiet (Mfp) startade vad jag förstår i princip som en politisering av Mariefredsskolans föräldraförening. Man kan väl tycka att Mfp skulle fokusera på Mariefred, vilket de förstås gör men det mesta som Mfp driver hårt är kommunövergripande frågor. Jag uppfattar Mfp som socialliberalt, men det är nog mest personberoende. Medan denna artikel låg och skvalpade i min dator [hade klippt in hela S lokala valprogram från 2010 och börjat bemöta det punkt för punkt, för att visa de ideologiska felstegen... men jag ändrade mig] så kom intervjun med Mariefredspartiets toppnamn, DagBremberg, in i tidningen. Lite kul att han bekräftar den bild jag har att de ser sig som ett parti för hela kommunen (fast jag hoppas att de inte byter namn till Lokaldemokraterna, har inte en bra klang).

I Strängnäs har vi just nu 10 partier i fullmäktige, majoritetskonstellationerna skulle kunna bli lite hur som helst om man struntar i ideologin. Efter valet 2006 var det M+Kd+C+Fp+StrP under två år tills den sprack och lämnade över till C+S+Fp. Efter valet 2010 kom Miljöpartiet in i majoriteten. Då valde också C+Fp mellan de exakt jämnstora S och M... och valde fortsatt samarbete med S.
De senaste 6 åren har majoritetens politik känts dominerad av Centern. När skolorna skulle spara på lokaler så fredades de små dyra landsbygdsskolorna , när skolorna omorganiserades igen så fick landsbygdsskolorna ett mystiskt undantag, LOV infördes i hemtjänsten (trots att S röstade emot sin egen majoritet). Folkpartiet får ursäkta, men det kändes som Center-frågor.

Det jag egentligen skulle komma fram till var att ideologi behövs för att väljarna ska veta vad de får efter valet. Att StrP skulle välja S var en överraskning, att de skulle välja borgerligt nästa gång var en överraskning, att C och Fp skulle gå ihop med S när M klantade sig var en överraskning, att Alliansen inte skulle försöka hålla ihop lokalt också efter valet 2010 och flerfärgsalliansen istället utökades med Mp var nästan en överraskning. 

Så, den som röstar C, Fp, Mp(?) eller för den delen StrP och Mfp har ingen aning vilken majoritetspolitik man röstar på. Nu är det ju inte alltid så stor skillnad på M och S längre men den finns ju. När en väljare som tänker rösta Alliansen på riksnivå ska välja lokalparti så blir det omöjligt att veta om det är en borgerlig majoritet i kommunfullmäktige man röstar för när man väljer ex C även lokalt. Tyvärr är det ju samma sak med S och Mp. Röstar man S eller Mp på riksnivå så vet man inte om det är rödgrön eller lilagrön politik som blir resultatet om man gör det samma i kommunvalet. Som jag ser det därför att partierna inte väljer samarbetspartner utifrån övergripande politisk/ideologisk grund, utan mer praktiska saker som personkemi och maktförhållanden.

Ok... detta blev inte en särskilt spännande artikel när jag tog bort mitt S-bashing avsnitt. Se det som ett smålamt försök att aktivera bloggen ;-)

Flest träffar senaste månaden